Looptraining

Looptraining is de meest toegepaste behandeling voor mensen met vernauwingen van de slagaders in de benen (etalagebenen).

Slagaders vernauwen door slagaderverkalking. De spieren in de benen krijgen dan te weinig zuurstof. Daardoor verzuren en verkrampen de spieren. Je voelt de pijn in de spieren van de kuit, het bovenbeen of de bil. Lopen gaat dan bijna niet meer.

Hoe werkt het?

Looptraining helpt de doorbloeding in je benen te verbeteren. In de spieren zitten kleine bloedvaten, collateralen. Door looptraining gaan deze bloedvaten meer open staan en krijgen de spieren meer zuurstof.

Door looptraining:

  •  loop je een grotere afstand
  •  loop je langer pijnvrij
  •  verbeteren conditie en looptechniek
  •  gaat je looptempo omhoog

Hoe vaak trainen?
De training heeft alleen succes als je regelmatig en veel loopt. Minimaal vijf keer per week, en bij voorkeur meerdere keren per dag. Het is niet af en toe een stukje wandelen. Bij looptraining loop je steeds een beetje door de pijn heen en verleg je steeds opnieuw je grenzen.

Begeleiding
De training vindt meestal plaats onder begeleiding van een fysiotherapeut of gespecialiseerde sportinstructeur. Samen stel je een persoonlijk loopschema vast voor minimaal drie maanden. Tussendoor bespreek je jouw ervaringen. Indien nodig wordt het schema bijgesteld. Je krijgt aanwijzingen om je looptechniek te verbeteren en je spieren beter te gebruiken.
Vooral de eerste weken zijn intensief. Gaandeweg leer je zelfstandig te trainen. Blijf ook na afloop van de looptraining dagelijks lopen, anders gaat het effect snel verloren.

Voor wie?
Voor veel patiënten is looptraining succesvol. Overleg dit met je behandelend arts. De looptraining is minder geschikt als je een slechte lichamelijke conditie hebt of wondjes aan je voeten.
Bij sommige mensen zijn de klachten zo ernstig zijn dat een looptraining onvoldoende helpt. Je arts stelt dan mogelijk een dotterbehandeling of een bypassoperatie voor.

Is er ook een fietstraining?
Fietsen is goed voor je conditie, maar heeft minder effect. Tijdens het lopen gebruik je je kuitspieren meer dan tijdens fietsen. Als je fietst gebruik je vooral de grote spieren in je bovenbenen.

Stoppen met roken effectief
Nicotine vernauwt en beschadigt je bloedvaten. Ook die van je benen. Roken is dus een risicofactor voor het ontstaan van etalagebenen. Verder blijkt dat patiënten die gestopt zijn met roken meer baat hebben bij looptraining dan rokers.

Vergoeding

Vanaf 1 januari 2017 worden 37 behandelingen gesuperviseerde looptherapie (GLT) uit de basisverzekering vergoed voor patiënten met claudicatio intermittens (etalagebenen) die een verwijzing van de huisarts of specialist hebben. Dit wil zeggen dat deze groep patiënten geen aanvullende verzekering nodig heeft om een traject fysiotherapie vergoed te krijgen. Uit de basisverzekering worden 37 behandelingen fysiotherapie gedurende de periode van 1 jaar vergoed.
Neem contact op met je zorgverzekering voor meer informatie

Brochures

Lees de brochures:

Ervaringen van patiënten

Hieronder vind je twee filmpjes met ervaringen van patiënten. In het eerste filmpje vertellen een aantal mensen over hun positieve ervaringen met looptraining. De tweede film is een interview met Henk Giessen. Hij heeft sinds 1982 last van etalagebenen. In dit filmpje vertelt hij over de impact van etalagebenen op zijn leven en hoe hij ermee heeft leren omgaan.

Ervaringen patiënten met looptraining

Ervaring met looptraining - Henk Giessen